حلقه عشق

حلقه عشق
کلمات کلیدی

ویژه زوجین – طبق آیات و روایات

آموزش کامل شب زفاف

پاسخ جالب امام(ره) به سوالی درباره تعدد زوجات

اخلاق؛ گمشده خانواده مدرن

چگونه آبروداری کنیم؟

احساسات همسرتان را بفهمید

شوهرم را عوض کردم

زندگی ام عوض نشد

چرا امام با خانواده به کربلا رفت؟

عطر حسین (علیه السلام) در متن زندگی

سفارشات امام حسین علیه السلام برای زندگی زناشویی

چگونه کودکانمان را با پیام غدیر آشنا کنیم؟

عیدغدیر مبارک

قربانی کردن ؛ عبور از تردید

سالروزشهادت امام باقرعلیه السلام

مادران شیرده گوشت گوساله نخورند

در این عروسی فاقد هرگونه زینتی باشید+عکس

دل تان گنجشکی نباشد

ناگفته‌های زندگی شهیدباهنروشهید رجایی از زبان همسر

خرافه‌هایی که مانع فرزندآوری خانواده‌های ایرانی شده است

ایران شدیدترین روند کاهش نرخ باروری در جهان را دارد

زوج‌های جوان به‌جای وام ۳ میلیونی تسهیلات ۱۰ میلیونی دریافت کنند

«میم» تضمین کننده یک ازدواج موفق

میزان فطریه و کفاره چقدر است+پاسخ مراجع تقلید

شمه ای از اخلاق معاشرت

عید فطر و نقش آن در تحولات فردی و اجتماعی

زن ندهید

به جوان بی ‎نماز

ملاک هایی برای ازدواج دختران

چرا پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم با خدیجهسلام الله علیها ازدواج کرد؟

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۱۲:۴۸ - پوریا قلعه
    ممنون
بنام خالق عشق
حجت الاسلام رضازاده کارشناس مذهبی
در حب اهل‌بیت سلام الله علیهم  باید صادق بود نه مدعی

حجت‌الاسلام رضازاده با بیان "پیامبر صلی الله علیه وآله  درس فاطمه‌شناسی را سالیان قبل به ما محبان دادند"، گفت: اگر مرد و زن یاری‌دهنده یکدیگر برای طاعت خدا و رشد در راستای مفیدبودن برای امام سلام الله علیه  چون فاطمه زهرا سلام الله علیها   نباشند هدف مقدس ازدواج تحقق پیدا نکرده است.

زندگی کوتاهمدت حضرت زهرا سلام الله علیها   در دنیا، نقطه عطف بزرگ‎‎ترین وقایع تاریخ بشریت است و خداوند به‌واسطه ایشان خیرات و برکات فراوانی برای مسلمانان قرار داد، اما ما انسان‌ها در قبال این امانت الهی آن‌طور که شایسته بود خوب رفتار نکردیم و لذا خیلی زود از این منبع و منشأ خیرات، برکات و رحمت الهی محروم شدیم. حال یکی از راهکارها برای بهره بردن از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها   تبعیت از سیره رفتاری ایشان در ابعاد فردی، اجتماعی و سیاسی است. ایشان در مدت کوتاه عمر شریفشان بزرگ‌ترین درس‌ها را به تمام بشریت دادند تا با استفاده از آنها، بتوان خیلی سریع مسیر رشد و ترقی را طی کرد.

 

در همین راستا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام و المسلمین «عبدالرضا رضازاده» سخنران و کارشناس حوزه قرآن و عترت درباره شخصیت والای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها   و لزوم بهره بردن محبان و شیعیان از سیره این بزرگوار، آن هم در این برهه از زمان با توجه به افزایش هجمه‌های روانی، فکری و اعتقادی صورت دادیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

*تسنیم: اهل بیت سلام الله علیهم  پیوسته در موقعیت‌های مختلف به‌عنوان عالی‌ترین هادیان بشریت، بهترین راهکارها را جهت رشد محبان، مؤمنان و شیعیان بیان کردند. به‌نظر شما ما چه وظیفه‌ای در قبال این فعل آن ذوات مقدس داریم؟

یکی از نکاتی که هر مسلمانی لازم است به آن پاسخ دهد، این است که وظیفه ما در قبال  اهل بیت سلام الله علیهم    و به‌ویژه فاطمه زهرا سلام الله علیها   چیست؟ شیعه به‌معنای پیرو امام است، حال اگر خود را شیعه می‌دانیم، باید رفتاری صحیح در قبال آن حضرات از خود نشان دهیم که بی‌تردید این مهم، موجبات رشد و افزایش معرفتمان را به‌تدریج فراهم خواهد کرد. باید برای شناخت  اهل بیت سلام الله علیهم    بکوشیم و به‌تبع هر کسی به‌اندازه ظرف وجودی خود از آن انوار الهی بهره خواهد برد و چه‌بسا خداوند ظرف وجودی ما را در این مسیر وسعت دهد تا بهره بیشتری ببریم.

 

*تسنیم: نحوه رفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله  و دیگر اهل بیت سلام الله علیهم  تا امام زمان صلوات الله علیه  در قبال فاطمه زهرا سلام الله علیها   را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله  در قبال حضرت زهرا سلام الله علیها   ــ به‌عنوان دخترشان ــ بسیار عجیب است. حضرت زهرا سلام الله علیها   در نظر پیامبر اسلام جایگاه بلندی داشت و نمی‌توان برای چنین منزلتی حدی تعیین کرد، به‌عنوان مثال، هرگاه رسول خدا از مسافرت برمی‌گشتند، به منزل حضرت فاطمه سلام الله علیها   می‌رفتند و فاطمه سلام الله علیها   نیز به استقبال او رفته و حضرت او را در آغوش می‌گرفتند و بین دیدگانش را می‌بوسیدند. پس از آنکه آیه «وَ امُرْ اهْلَکَ بِالصّلاةِ وَ اصْطَبرْ‌عَلَیْها» بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله  نازل شد، آن حضرت 40 روز و بنا بر نقلی دیگر تا 9 ماه هر صبح و شام درِ خانه دخترشان می‌رفتند و پس از سلام بر اهل آن خانه، به دستور آیه عمل می‌کردند و می‌فرمودند: «الصلاة، یرحمکم الله».سپس این آیه را تلاوت می‌کردند: «انّما یُریدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عنْکُمُ الرِجْسَ اهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً»، آن بانویی که ائمه اطهار سلام الله علیه  ایشان را حجت بر خودشان دانستند، آن که امام زمان صلوات الله علیه  ایشان را اسوه و الگوی حسنه خود می‌نامند.

اینها و بسیاری از رفتارهای دیگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله  و سایر اهل بیت سلام الله علیهم  بیانگر چه نکته مهمی می‌تواند باشد؟ به‌راستی ما در قبال ایشان چه وظیفه‌ای داریم؟ آیا غیر از این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله  و ائمه اطهار سلام الله علیهم  درصدد معرفی جایگاه آسمانی و ملکوتی فاطمه زهرا سلام الله علیها   هستند؟ ما به‌عنوان شیعه باید در قبال این رفتارهای زیبا چگونه رفتار کنیم؟ آیا تاکنون توانستیم به جایگاه والا و آسمانی و بُعد نورانی فاطمه زهرا سلام الله علیها   معرفت ــ ولو مختصر ــ پیدا کنیم؟ به‌عبارت دیگر، می‌توان این‌گونه گفت که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله  درس فاطمه‌شناسی را سالیان قبل به ما محبان و شیعیان دادند و ما را به این سو فراخواندند. بی‌جهت نیست که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله  فرمودند: «همانا فاطمه سلام الله علیها   با خشنودی خدا خشنود و با غضب خدا غضبناک می‌شود».

 

*تسنیم: آن چیزی که برای جامعه امروز لازم است مورد توجه قرار گیرد صرفاً بیان جایگاه والای حضرت زهرا سلام الله علیها   نزد خداوند و دیگر حضرات معصومین سلام الله علیه  نیست، گرچه دانستن این مقامات لازم است، اما صرف پرداختن به آن کافی نیست. راهکار مورد نظر شما برای بهره هرچه بیشتر از نور حضرت زهرا سلام الله علیها   چیست؟

امیرالمؤمنین سلام الله علیه  در حدیثی به بیان ویژگی‌های سعادتمندان می‌پردازند و نخستین آن را "شناخت فضیلت ما  اهل بیت سلام الله علیهم   " می‌خوانند: «أسعد الناس مَن عَرَف فضلَنا، و تقرّب إلى الله بنا، و أخلص حُبَّنا، و عَمِل بما إلیه نَدَبْنا، و انتهى عمّا عنه نَهَیْنا، فذاک منّا و هو فی دار المُقامة معنا، سعادتمندترین مردم کسی است که به‌واسطه ما به خداوند تقرب جوید، در دوستی ما اخلاص ورزد، به آنچه دستور دادیم عمل و از آنچه نهی کردیم دوری کند، چنین شخصی از ماست و در جایگاه آرامش با ما خواهد بود». (عیون الحکم 33:6). اگر بخواهیم در دنیا الگویی برای بهتر زندگی کردن ارائه دهیم باید سیره رفتاری آن حضرت را برای مردم بازگو کنیم، آن حضرت نه‌فقط برای زن‌ها بلکه برای جهان بشریت و به‌ویژه نسل جوان الگو و اسوه برتر به شمار می‌روند، به‌عنوان مثال، این نکته بسیار جای تأمل دارد که حضرت زهرا سلام الله علیها   در لحظات پایانی عمر شریفشان به امیرالمؤمنین سلام الله علیه  فرمودند: «علی‌جان! من به شما خیانت نکرده و یک بار هم‌ دروغ نگفتم»، اینها باید در زندگی جوانان ما پررنگ باشد تا از زندگی فاطمی و علوی بهره ببریم.

عالی‌ترین درس‌ها و عبرت‌ها در زندگی زهرای مرضیه

سبک زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها   در روایات بسیار زیبا و به‌تفکیک بیان شده است، به‌عنوان مثال، ایشان عالی‌ترین درس‌ها و عبرت‌ها را برای بشریت در زمینه همسرداری، ازدواج، مهریه، تربیت فرزند، قناعت و ساده‌زیستی، پرهیز از تجمل، عبادت، یاد معاد، مشارکت در مسائل سیاسی و اجتماعی، تفاهم در زندگی مشترک، تقسیم کار منزل با همسر، حجاب و عفاف و دفاع از حریم ولایت اراده کردند. بر اساس همین درس‌های آسمانی، باید با همت و پشتکاری قوی سعی کنیم سبک زندگی‌مان را به سبک زندگی فاطمه سلام الله علیها   شبیه کنیم، سبک زندگی اسلامی همان به‌کارگیری آموزه‌های آسمانی اهل بیت سلام الله علیهم  است. اگر زندگی‌هایمان رنگ و بوی قرآن و عترت بگیرد، بی‌تردید نعمات، برکات و رحمت الهی با وسعتی بیشتر بر ما جاری خواهد شد، اما اگر نتوانیم از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها   و سبک زندگی ایشان در زندگیمان بهره ببریم، فقط ادعای محبت نسبت به ایشان برایمان باقی می‌ماند و بس. به‌عبارت دیگر، رفتارهای فردی حضرت زهرا سلام الله علیها   در بُعد فردی، رفتارهای اجتماعی حضرت در بُعد اجتماعی و رفتارهای حضرت در مسائل سیاسی در بُعد سیاسی برایمان الگو است، لذا اگر می‌خواهیم معضلات و مشکلات جامعه‌مان رفع شود، باید با پیروی از سیره و دستورات اهل بیت سلام الله علیهم  و به‌ویژه زهرا سلام الله علیها   به‌سوی جامعه‌ای زهرایی حرکت کنیم و این مهم میسر نیست مگر به تبعیت محض از آن بزرگواران.

ثمره ازدواج باید طاعت خدا باشد

وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله  بعد از ازدواج دخترشان با امیرالمؤمنین سلام الله علیه  این سؤال را مطرح می‌کنند که "ای علی! دخترم فاطمه را چطور یافتی؟"، ایشان می‌فرمایند: "فاطمه بهترین کمک‌حال برای اطاعت از خداست"، این بدین معناست که ثمره ازدواج باید طاعت خدا باشد، اما این سؤال همچنان باقی است که "چقدر از ازدواج‌های جوانان ما این‌گونه است؟ مقصدش چیست؟" این بیان مولا علی سلام الله علیه  به ما می‌فهماند که ثمره ازدواج باید چه‌چیزی باشد. امروزه در ازدواج ــ آن هم پس از عمری زندگی ــ اگر مرد و زن یاری‌دهنده یکدیگر برای طاعت خدا و رشد در راستای مفید بودن برای امام سلام الله علیه  ــ چون فاطمه زهرا سلام الله علیها   ــ نباشند، هدف مقدس ازدواج تحقق پیدا نکرده است.

 

امیرالمؤمنین سلام الله علیه  از دومین ویژگی سعادتمندان با تعبیر «تقرّب إلى الله بنا» یاد می‌کنند، خدا نیز در آیه 35 سوره مائده می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ». آنچه در این آیه مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع انتخاب «وسیله» است که مؤمنان بعد از تحصیل تقوا باید به آن توجه کنند. در همین راستا حضرت زهرا سلام الله علیها   می‌فرماید: «و أحمد اللّه الذی بعظمته و نوره یبتغی مَن فی السموات و الأرض إلیه الوسیلة و نحن وسیلته فی خلقه»، تمام آنچه در آسمان و زمین هست، برای تقرب به خداوند به‌دنبال وسیله هستند و ما وسیله و واسطۀ خداوند میان خلقش هستیم. (السقیفة و فدک، ص101 و بلاغات النساء، بغدادی، ص14)

سومین ویژگی سعادتمندان در کلام امیرالمؤمنین سلام الله علیه  «و أخلص حُبَّنا» است. روزی زنی در مدینه به محضر فاطمه زهرا سلام الله علیها   رسید و عرضه داشت "شوهر من ادعای این را دارد که از ارادتمندان شماست، آیا درست می‌گوید یا نه؟" حضرت زهرا سلام الله علیها   فرمودند: «إنْ کُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناکَ و تَنتَهی عَمّا زَجَرناکَ عَنهُ فَأنتَ مِن شیعَتِنا و إلّا فَلا»، اگر به آنچه تو را به آن فرمان مى‌دهیم عمل کنى و از آنچه برحذر مى‌داریم دورى کنى، از شیعیان ما هستی وگرنه هرگز. (بحارالأنوار، ج68، ص155) همچنین پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله  می‌فرمایند: «شیعه ما کسی است که از ما پیروی کند، پا جای پای ما بگذارد و به کردار ما اقتدا کند.»، لذا باید در ادعای محبت خود نسبت به  اهل بیت سلام الله علیهم    صادق باشیم تا شیعه واقعی محسوب شویم.

*تسنیم: می‌خواهیم از ظهور حضرت مهدی صلوات الله علیه  بگوییم، به‌نظر شما چگونه می‌توان در راستای ظهور آن هم با توجه به توصیه‌های اهل بیت سلام الله علیه  حرکت کرد؟

هر یک از  اهل بیت سلام الله علیهم    در راستای امر ظهور به‌عنوان برنامه‌ای الهی مأموریت‌هایی داشتند و هر یک از آن بزرگواران بر اساس موقعیت زمانی و مکانی خود این مأموریت را به عالی‌ترین نحو انجام دادند، به‌عنوان یک راهکار، اگر می‌خواهیم در راستای ظهور برای مولایمان مفید شویم، باید به نمازمان بیش از پیش اهمیت دهیم، آن هم نمازی که به رشد و ارتفاع گرفتن ما از زمین و آسمانی شدنمان منجر شود، حضرت زهرا سلام الله علیها   وقتی به نماز می‌ایستادند، نور نماز او از محراب عبادتش به آسمان آشکار می‌شد و خداوند به ملائکه‌‌اش فخر می‌کرد. چرا ما به‌عنوان شیعه آن حضرت این‌طور نباشیم؟ اهتمام به نماز باید چون اهل بیت سلام الله علیهم  در زندگی ما نمود داشته باشد. ظهور حضرت مهدی صلوات الله علیه  مسأله‌ای است که پیوسته در کلام تمام حضرات معصومین سلام الله علیه  بیان شده است. امام صادق سلام الله علیه  در حدیثی می‌فرمایند: «لولاک ماخلقت الأفلاک و لولا علی ماخلقتک و لولا فاطمة ماخلقتکما» (مستدرک السفینه ج3، ص335)، این فرمایش حضرت بیانگر آن است که استمرار نبوت و رسالت به‌واسطه امامت و ولایت حضرت علی سلام الله علیه  و اولاد ایشان است و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها   حلقه اتصال امامت ائمه اطهار سلام الله علیه  است، همچنین حضرت زهرا سلام الله علیها   برای حکومت امام زمان صلوات الله علیه  که آخرین حجت الهی هستند، نقش همان حلقه اتصال و حتی فراتر از آن را دارند.

انتهای پیام/*

 

۹۵/۱۲/۲۸
حلقه وصل/ مجتبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی