حلقه عشق

حلقه عشق
کلمات کلیدی

ویژه زوجین – طبق آیات و روایات

آموزش کامل شب زفاف

پاسخ جالب امام(ره) به سوالی درباره تعدد زوجات

اخلاق؛ گمشده خانواده مدرن

چگونه آبروداری کنیم؟

احساسات همسرتان را بفهمید

شوهرم را عوض کردم

زندگی ام عوض نشد

چرا امام با خانواده به کربلا رفت؟

عطر حسین (علیه السلام) در متن زندگی

سفارشات امام حسین علیه السلام برای زندگی زناشویی

چگونه کودکانمان را با پیام غدیر آشنا کنیم؟

عیدغدیر مبارک

قربانی کردن ؛ عبور از تردید

سالروزشهادت امام باقرعلیه السلام

مادران شیرده گوشت گوساله نخورند

در این عروسی فاقد هرگونه زینتی باشید+عکس

دل تان گنجشکی نباشد

ناگفته‌های زندگی شهیدباهنروشهید رجایی از زبان همسر

خرافه‌هایی که مانع فرزندآوری خانواده‌های ایرانی شده است

ایران شدیدترین روند کاهش نرخ باروری در جهان را دارد

زوج‌های جوان به‌جای وام ۳ میلیونی تسهیلات ۱۰ میلیونی دریافت کنند

«میم» تضمین کننده یک ازدواج موفق

میزان فطریه و کفاره چقدر است+پاسخ مراجع تقلید

شمه ای از اخلاق معاشرت

عید فطر و نقش آن در تحولات فردی و اجتماعی

زن ندهید

به جوان بی ‎نماز

ملاک هایی برای ازدواج دختران

چرا پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم با خدیجهسلام الله علیها ازدواج کرد؟

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۱۲:۴۸ - پوریا قلعه
    ممنون

جوانان مذهبی و ابراز علاقه به همسران2

شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۲۷ ب.ظ

بنام خالق عشق

 

 
 

بحث ابراز علاقه طرفین در یک ازدواج موفق و پایدار که نماد آن به فرموده ی قرآن تبدیل شدن این ازدواج به مرکز آرامش و مودت و رحمت بین زوجین است ، به موضوعات متفاوتی بستگی دارد که در یادداشت قبلی به بحث کلامی آن اشاره کردیم . در ادامه به موضوع ابراز علاقه از طریق رفتار و عمل می پردازیم که تاثیر به سزائی در ایجاد محبت بین زوجین دارد و پس از استفاده از شیوه ی کلامی، تکمیل کننده مهارت های لازم برای ابراز علاقه بین زوج های متدین و متعهد است.

بدن و رفتار ما چگونه از عشق سخن میگوید؟

در موضوع ابراز محبت در عمل و رفتار مطالب متفاوتی در فضای مجازی و مقالات و یادداشت ها مطرح است که عموما همه به آن دسترسی دارند ولی شاید در زیر مجموعه ای از آن، یک موضوع از رویکردهای روان شناسانه ی جدید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد به ویژه در میان قشر قشر متدین جامعه و آن موضوع زبان بدن یا زبان رفتار است که به صورت آکادمیک در علوم ارتباطات و روانشناسی وارد شده است موضوعی که آگاهی نسبت به آن توسط مردان و زنان هم می تواند مانع سوء برداشت برای جنس مخالف در محیط تحصیلی و کاری شود و هم می‌تواند سبب تحکیم روابط خانوادگی و راهی برای ابراز محبت باشد. زبان بدن به انواع شکلهای ارتباط غیر کلامی و رفتاری اشاره می کند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود بدون آن که صحبتی بکند با دیگران قادر است ارتباط برقرار کند و یا احساس خود را نسبت به همسر یا شوهر خود منتقل کند و اثری مثبت یا منفی را القا نماید . این رفتارها می‌توانند مربوط به وضعیت و حالات بدن، فرصت‌ها، حالت‌ها، اداها و اطوارها ، حرکات و اشاره‌های بدنی و جلوه های هیجانی صورت و حرکات چشمها باشد.

در این میان زبان چهره ی انسان می تواند بیش از ۲۰۰۰۰ حالت متفاوت بگیرد یعنی شما بدون کلام با همسر یا شوهر خود می توانید با ۲۰۰۰۰ حالت صحبت کنید( البته گیر آیی طرف مقابل در این امر نقش بسزائی دارد) پس صورت و چهره خوش بیان ترین اجزای بدن است که البته این جز در کنار ابراز محبت کلامی نقش موثرتری در برقراری ارتباط مفید و هدفمند می‌توانند داشته باشند.به طور مثال چهره می‌تواند سه بعد را نشان دهد:

۱_ خوشایندی یا ناخوشایندی
۲_ پذیرش یا رد
۳_ فعالیت و برانگیختگی

به هر حال استفاده ومطالعه درباره ی علم زبان بدن در جلوگیری از تنش ها و تشخیص موقعیت های روحی و روانی زوجین توسط یکدیگر و اتخاذ تصمیم مناسب برای رفتار و عمل متقابل بسیار مهم است.

 

معارف دینی و رفتارهای عاشقانه

در مجموعه معارف اسلامی مبتنی بر آیات و روایات و سیره اهل بیت به مجموعه رفتارهایی اشاره شده است که می‌توانند در راه ابراز علاقه همسران به هم بسیار مهم باشد که برخی از آنها در رفتار و برخی در همین زبان بدن قابل اشاره است.

۱ _هدیه دادن

حضرت رسول صلی الله و علیه و آله ای و سلم می فرمایند : هرگاه هر یک از شما به سفری رفت هنگام بازگشت به خانه برای اهل خانه هدیه یا تحفه ای بیاورد هرچند سنگ باشد . و یا فرمودند : به یکدیگر هدیه دهید تا نسبت به همدیگر با محبت شوید زیرا هدیه کینه ها را از بین میبرد. به طور مثال ، هدیه دادن گل یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین رفتار ها برای بیان محبت است چرا که بعضی از رفتارهای محبت آمیز کوچک دارای موجی با دامنه وسیع است و برای همین نیاز به هدیه های گران نیست .در حقیقت هدیه آشکار میکند که همچنان دوستت دارم و نشانه محبت و به یاد بودن است.

 

۲ _استقبال نیکو از همسر

به استقبال همسر رفتن در هنگام ورود به خانه با تمام خستگی ها و سختی ها می تواند نوید بخش فضای دلپذیر خانه باشد و آرامش روانی را برای طرفین برقرار کند. البته این امر کاری دو سویه است و باید متقابل باشد یعنی شوهر ورود خودش را به خانه همزمان بداند با ورود همسر بعد از یک روز کار و تلاش روزانه در خانه، و این به این معناست که او هم به خوبی این استقبال را پاسخگو باشد.
نقل شده که روزی مردی نزد حضرت رسول ص آمد و گفت : همسری دارم که هرگاه وارد خانه می شوم به استقبالم می آید و چون از خانه بیرون میروم بدرقه ام می کند و زمانی که مرا اندوهگین می‌بینند می گوید اگر برای رزق و روزی غصه میخوری بدان که خداوند آن را به عهده گرفته است و اگر برای آخرت خود غصه میخوری خدا اندوهت را زیاد کند . رسول خدا ص فرمودند : برای خدا کارگزارانی در روی زمین است و این زن یکی از این کارگزاران خداست که پاداش او برابر با نیمی از پاداش شهید است.

۳_ همراه خانواده بودن در عمل و رفتار روزانه

همسر امام خمینی رحمه الله بیان کردند که امام به من خیلی اظهار محبت و علاقه می کردند و در تلاش بودند این اظهار محبت و علاقه را جلوی فرزندان هم به نحوی بیان کنند . اگر روزی غذایی بد بود کسی حق اعتراض نداشت و امام از آن تعریف می‌کردند پس نگه داشتن احترام همسر جلوی فرزندان و اقوام و فامیل در رفتار و عمل توسط شوهر بسیار اهمیت دارد و حس محبت را ایجاد می کند حتی در مواقعی که اشتباهی صورت می گیرد . یا حضرت رسول صلی الله و علیه و آله ای و سلم فرمودند : از جوانمردی دور است که مردی در شهری که خانواده اش هستن باشد ولی در غیر خانه ی خود بخوابد.اینها همگی مواردی از جلوه های رفتاری محبت آمیز است.

 

 

۴_همدردی و همراهی و برای القای آرامش روانی به همسر

همسر هر فرد جزو نزدیک ترین افراد نسبت به طرف مقابل است و که باید از مهارت های رفتاری خاص جهت تسکین و بهبود روحیه طرف مقابل استفاده کند به ویژه رفتارهایی که نمایان کننده جلوه مورد اشاره مودت و آرامش قرآنی در هنگام مشکلات باشد . به طور مثال یکی از این نمونه ها می تواند اقتداء در نماز باشد که در رفتار همسر بسیار اثرگذار است که علاوه بر اجرای جماعت و مستحب بودن آن حس اعتماد و آرامش روانی و قدرت را القا می کند.

 

۵ _همراهی زن و شوهر در اقتصاد

یکی از مواردی که مهم است و علاقه را بروز می‌دهند گشایش و قرار دادن امکانات و نعمت ها برای خانواده است. امام رضا علیه السلام فرمودند : بر صاحب نعمت لازم است که برای خانواده اش وسعت دهند و گشاده دستی کنند و در طرف مقابل در زنان توصیه شده که قناعت کنند و با حسین مدیریت اقتصاد خانه را به زیبایی و مهارت بچرخانند که این هم گاهی نشانه محبت است.

 

۶_همکاری زن و مرد در خانه
همراهی در مسائل و کارهای خانه و مشارکت بین زن و شوهر بار فشار اقتصادی و جسمی را بر افراد خانواده کمتر می کند که قصه تقسیم کار توسط حضرت رسول صل الله علیه و آله و سلم بین حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها از این موارد است که در روایات نیز بر این شیوه رفتاری بسیار تاکید شده است.

 

۷_ اختصاص وقت به همسر به دور از حواشیها

رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم می فرمایند : نشستن مرد در کنار عیال خود در پیشگاه خدا از اعتکاف در مسجد من محبوبتر است. که این شیوه متاسفانه این روزها به در کمیاب خانواده ها تبدیل شده و در صورت وجود نیز به موضوعات و مشکلات خاص پرداخته می‌شود و زمانی برای بیان محبت و علاقه و تشکر و قدردانی نسبت به یکدیگر باقی نمی ماند و یا به خاطر غرور افراد انجام نمی شود و یا به آن اهمیت داده نمی شود.
البته در حوزه رفتار برای ابراز محبت و علاقه صحبت ها و مسائل متفاوتی مطرح است که به برخی از آنها اشاره کردیم که سبب استحکام خانواده از لحاظ عاطفی و روانی می‌شود و مانع و به وجود آمدن انحطاط اخلاقی به دلیل فقر عاطفی در روابط زن و شوهر می شود . در یادداشت بعد به موارد دیگری در ارتباط با ابراز علاقه به عنوان راهی در گسترش محیط حیا مدار در جامعه خواهیم پرداخت.

تحریریه سایت با حجاب_ شیما تقی زاده

۹۸/۱۲/۱۰
حلقه وصل/ مجتبی

نظرات  (۲)

۰۸ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۳۵ مهران بیان

 مذهب تا کجا ها پیش رفته که حتی تو مسائل عاطفی هم دخالت داره

پاسخ:
باسلام وسپاس . اگر بگیم اسلام دراین مسائل نظر دارد وراهنمایی کرده بهتراست از استفاده کلمه دخالت.
۰۸ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۴۸ پوریا قلعه

ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی