حلقه عشق

حلقه عشق
کلمات کلیدی

ویژه زوجین – طبق آیات و روایات

آموزش کامل شب زفاف

پاسخ جالب امام(ره) به سوالی درباره تعدد زوجات

اخلاق؛ گمشده خانواده مدرن

چگونه آبروداری کنیم؟

احساسات همسرتان را بفهمید

شوهرم را عوض کردم

زندگی ام عوض نشد

چرا امام با خانواده به کربلا رفت؟

عطر حسین (علیه السلام) در متن زندگی

سفارشات امام حسین علیه السلام برای زندگی زناشویی

چگونه کودکانمان را با پیام غدیر آشنا کنیم؟

عیدغدیر مبارک

قربانی کردن ؛ عبور از تردید

سالروزشهادت امام باقرعلیه السلام

مادران شیرده گوشت گوساله نخورند

در این عروسی فاقد هرگونه زینتی باشید+عکس

دل تان گنجشکی نباشد

ناگفته‌های زندگی شهیدباهنروشهید رجایی از زبان همسر

خرافه‌هایی که مانع فرزندآوری خانواده‌های ایرانی شده است

ایران شدیدترین روند کاهش نرخ باروری در جهان را دارد

زوج‌های جوان به‌جای وام ۳ میلیونی تسهیلات ۱۰ میلیونی دریافت کنند

«میم» تضمین کننده یک ازدواج موفق

میزان فطریه و کفاره چقدر است+پاسخ مراجع تقلید

شمه ای از اخلاق معاشرت

عید فطر و نقش آن در تحولات فردی و اجتماعی

زن ندهید

به جوان بی ‎نماز

ملاک هایی برای ازدواج دختران

چرا پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم با خدیجهسلام الله علیها ازدواج کرد؟

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۱۲:۴۸ - پوریا قلعه
    ممنون
بنام خالق عشق

 


باید مواظب باشیم که از چه کسی دختر می‌گیریم. باید مواظب باشیم که این پسر کیست و چیست و بالاخره در ازدواج‌ها باید مواظب دو چیز باشیم. اخلاق و دین. مابقی را بگذاریم کنار و چیزی که این روزها برای جوانان ما دیگر اهمیتی ندارد.


رسم و رسومات جالب ازدواج در سودان

در حالی که پیغمبر اکرم روی منبر بارها و بارها می‌گفتند این غلط است و آنچه مهم است:

«إِذَا جَاءَکُمْ مَنْ‏ تَرْضَوْنَ‏ خُلُقَهُ‏ وَ دِینَهُ‏ فَزَوِّجُوهُ‏ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَ فَسادٌ کَبِیرٌ»[الکافی، ج 5، ص 347]

پیغمبر«صلّی ‌‌الله ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم» خبر داده است و الان خبر پیغمبر جامه عمل پوشیده است. 

می‌فرمود ای امت من! در ازدواج‌ها به فکر دین و اخلاق باشید. ببینید که دختر عفیف هست یا نه و پسر غیرت دارد یا نه. ببینید این پسر نمازخوان هست یا نه و ببینید این خانم چادری هست یا نه و بی بند و بار در حجاب هست یا نه و بالاخره ببینید اخلاق این پسر و اخلاق این دختر چیست و دین این دختر و پسر چیست و مابقی را توکل به خدا کنید، آنگاه درست می‌شود.

و اما الان ما هیچ به فکر دین و اخلاق نیستیم و به دنبال تجمّل‌ها رفتیم و این تجمّل‌ها یک بدبختی بسیار بزرگی در ازدواج‌ها شده است. الان قضیه ازدواج خیلی مشکل شده است.

ما دنبال دین و اخلاق نرفتیم و خود ما به دنبال تجمّل‌گرایی رفتیم و الان دودش، دود جهنم است و ان‌شاء الله جهنم را نمی‌بینیم که دود جهنم در چشممان رود و اما در این دنیا دود تجمّل‌گرایی در چشم همه رفته است. وای به رفیق بد! که ازدواج‌های ما یکی از مصائبش مصداق همین رفیق بد شده است.

چون به دنبال دین نرفتیم، مرد بی‌دین معلوم است که نمی‌تواند زن‌داری کند و زن بی‌عفت معلوم است که نمی‌تواند شوهرداری کند. این خیلی علم هم نمی‌خواهد که به دنبال روان شناسی و روانکاوی برویم، زیرا در این باره‌ها خیلی کتاب نوشتند؛ اما آنچه مهم است، اینست که یک زن بی‌عفت نمی‌تواند زن شوهردار باشد و نمی‌تواند بچه‌های مقدس تحویل جامعه دهد.

مرد شایسته و زن شایسته آنست که زنا نمی‌دهد و دوست نامحرم هم ندارد. قرآن دوست نامحرم را با زنا دادن و زنا کردن پش هم گذاشته است. العیاذبالله آیا زن زانیه می‌تواند بچه صالح تحویل جامعه دهد! یک مردی که به فکر زن های دیگر است، آیا می‌تواند نسل مقدس تحویل جامعه دهد!

 

یک مرد لاابالی در شهوت و یک مردی که به فکر شهوتش باشد و نه به فکر دین و اخلاق و خانواده، نمی‌تواند یک شوهر خوبی باشد. به جای اینکه زن‌داری کند و به جای اینکه بچه‌های مقدس تحویل جامعه دهد، به فکر العیاذبالله زن‌های مردم است.

آقا در حالی که مثلاً زن و بچه دارد و خانه دارد، اما می‌بینیم به فکر زن مردم است و به فکر بی‌غیرتی و به فکر بی‌عفتی و بالاخره زنش که یک زن به تمام معنا خوب است، رها کرده به این معنا که به دنبال دیگران رفته است.

مرد شایسته و زن شایسته آنست که زنا نمی‌دهد و دوست نامحرم هم ندارد. قرآن دوست نامحرم را با زنا دادن و زنا کردن پیش هم گذاشته است. العیاذبالله آیا زن زانیه می‌تواند بچه صالح تحویل جامعه دهد! یک مردی که به فکر زن های دیگر است، آیا می‌تواند نسل مقدس تحویل جامعه دهد؟

الان این فتنه‌ای که راجع به ازدواج ها هست و این فساد کبیر و مفسده بزرگ که در اجتماع ما هست، از کجا پیدا شده است؟! اینکه حرف پیغمبر اکرم«صلّی ‌‌الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم» را نشنیدیم و معلوم است هرکس حرف طبیب را نشنود، باید از مرض بمیرد. به قول امیرالمومنین«سلام‌ الله‌ علیه» که می‌فرمایند: «طَبِیبٌ‏ دَوَّارٌ بِطِبِّه»[نهج البلاغه، خطبه 108 ]

پیغمبر اکرم«صلّی ‌‌الله ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم» طبیب برای همه است و شفا می‌دهد. ما اگر شفا بخواهیم، ما اگر بخواهیم این گونه بلاها رفع شود، باید رفیق بد نداشته باشیم. باید در ازدواج ها مراعات رفیق خوب را کنیم. و الاّ اگر مراعات رفیق خوب نکردیم و به دنبال تجملات و دنیا رفتیم، پیغمبر می‌فرماید مفسده ایجاد می‌شود و آن هم مفسده بزرگ و فتنه ایجاد می‌شود، فتنه بزرگ.

عن النبی صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: «لا یُختارُ حُسنُ وَجهِ المَرأةِ على حسُنِ دِینِها؛ ‌نباید حُسن صورت زن را بر حُسن دیندارى او برگزید.» (کنز العمّال: 44590 منتخب میزان الحکمة: 252)

بهترین همسر کیست؟

الإمامُ الحسنُ علیه‏السلام: لرجل جاءَ إلَیهِ یَستَشِیرُهُ فی تَزویجِ ابنَتِهِ: زَوِّجْها مِن رَجُلٍ تَقِیٍّ، فإنّهُ إن أحَبَّها أکرَمَها وإن أبغَضَها لَم یَظلِمْها؛‌

امام حسن علیه السلام خطاب به مردى که با ایشان در باره ازدواج دختر خود مشورت کرد- : او را به مردى باتقوا شوهر ده؛ زیرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گرامیش مى‏دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وى ستم نمى‏کند.(مکارم الأخلاق: 1 / 446 / 1534 منتخب میزان الحکمة: 254)

 

 


منبع:

سلسله دروس اخلاقی آیت الله مظاهری (برگرفته از سایت رسمی ایشان)

سایت دارالحدیث

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=285076
۹۹/۰۷/۲۵
حلقه وصل/ مجتبی

نظرات  (۱)

۱۶ آبان ۹۷ ، ۰۹:۵۰ سرباز مهدی
عالی و کامل بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی