بیماری خاموش
پنجشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۲۰ ب.ظ
بنام خالق عشق
همه چیز درباره خود ارضایی
خود ارضایی
با تحقیقی اجمالی لااقل ده ها مورد انجراف جنسی در بین جوامع مختلف قابل شناسایی است که هر چند بسیاری از آنها در کشورهایی مانند ایران زمینه بروز و ظهور ندارد اما برخی از آنها متأسفانه ربطی به فرهنگ و ملیت خاصی نداشته و در همه جا شایع و رایج است و در این میان یکی از بارزترین و شایع ترین انحرافات جنسی مسأله خود ارضایی است .
خود ارضایی که در عربی با تعابیری نظیر استمناء، استشهاء خصخصه از آن یاد می شود یکی از شایع ترین انحرافات جنسی در بین ملت های گوناگون از گذشته های دور تا کنون بوده که تقریبا در بین اکثر مذاهب و قومیت ها نیز عملی مذموم و ناپسند شمرده می شد و کماکان نیز تا حد زیادی عمل قبیح و مذمومی محسوب می شود .
صد در صد حرام
از آنجا که مسأله خود ارضایی معمولا امری مخفی و شخصی است و غالب مبتلایان به هیچ وجه تمایل به ابراز و بیان آن ندارند زوایای گوناگون این امر از جمله احکام شرعی آن هم کمتر به گو ش افراد می رسد و بسیاری از مبتلایان به این عارضه خطرناک متوجه آثار و تبعات منفی دینی آن نیستند .
مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که «استمناء»از نظر همه مراجع حرام و در زمره گناهان کبیره محسوب می شود برخی افراد اشکال می کنند که اگر استمناءحرام است پس چرا در رساله های توضیح المسائل حرمت آن ذکر نشده ؟جواب این سؤال روشن است !زیرا رساله توضیح المسائل تنها به ذکر بخشی از احکام پرداخته و بسیاری از مسائل از جمله مسائل جدید در این رساله ها نیامده بلکه در کتاب های استفتائات که از طرف مراجع چاپ می شود به آنها اشاره می شود .
به علاوه اکثر نظارت مراجع در کتاب های علمی آنها که مبسوط تر و دقیق تر از رساله های فارسی است ذکر می شود و در این کتاب ها حرمت استمناء ذکرشده به علاوه چنانکه گفتیم در کتاب های استفتاء و برخی رساله های فارسی هم ضمن بیان احکام روزه به حرمت این عمل اشاره شده است .
حرا م از همه رقم !
در واقع در حرمت این عمل نتیجه ایجاد شده مورد توجه است نه راهکار به دست آمدن این نتیجه به همین خاطر هر عمل اختیاری که منجر به ایجاد این نتیجه شود حرام خواهد بود . حتی اگر این عمل فکر کردن یا تخیل کردن برخی صحنه ها باشد . ناگفته نماند حالت های ایجاد شده در مردان و زنان در ا نجام این عمل حرام ممکن است متفاوت باشد اما این تفاوت حالت مانع از حرام بودن این عمل نمی شود .
نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که حتی اگر این عمل و دست ورزی با اندام تناسلی به انزال منی هم منجر نشود (چنانکه در مورد زنان غالبا همین طور است )اما نفس این شکل لذت بردن از خود به تأکید مراجعی مانند آیت الله بهجت ،مقام معظم رهبری،آیت الله فاضل ...به خودی خود حرام است .
استثنائی در کارنیست؟
در نتیجه می توان فهمید مسأله اضطرار و اجبار در این مورد تا چه حد خاص و ویژه است فرض کنید فردی دچار بیماری صعب العلاجی باشد که درمان و به دست آوردن سلامت متوقف بر انجام آزمایش بر روی اسپرم باشد. امکان نمونه گیری بدون استمناءحرام هم وجود نداشته باشد .
بد بدتر ؟!
اتفاقا همین سؤال از برخی مراجع هم شده که اگر خود ارضایی مانع آلوده شدن به گناهان بزرگ تر است می توان از باب دفع افسد به فاسد آن را انجام داد؟ایشان پاسخ دادند :«برای ترک یک گناه نمی توان به گناه دیگری پناه برد.»
ما نمی گوییم
از امام صادق علیه السلام در مورد استمناءپرسیدند حضرت فرمودند :«گناه بزرگی است که خداوند در قرآن از آن نهی فرموده است . استمناء کننده مثل این است که با خودش نکاح (زنا )کرده باشد اگر کسی را که چنین کاری می کند بشناسم با او هم غذا نخواهم شد.»
راوی از امام پرسید:گناه زنا بزرگ تر است یا استمناء؟حضرت فرمودند :«استمناءگناه بزرگی است »
امام صادق در جای دیگر فرمودند :«خداوند با نظر رحمت به استمناءکننده نمی نگرد »و رسول خدا نیز :«هر کس شهوتش را با دست دفع کند مورد لعنت و نفرت خداوند است
به علاوه در برخی روایات دیگر این عمل فاحشه و حتی نوعی زنا خوانده شده در نتیجه سادگی است که فردی گناه این عمل را خفیف و سبک بشمارد به علاوه اصولا از نظر علمای اخلاق گناهی به نام صغیره وجود ندارد و همه گناهان کبیره هستند و همچنین مشکل خطرناکی که در گناه خودارضایی وجوددارد آن است که فرد آن را کم ارزش تلقی کرده نسبت به انجام آن بی تفاوت می شود همچنین به انجام آن اعتیاد پیدا می کند که خود این اصرار برگناه و کم اهمیت تلقی کردن آن بسیار خطرناک است .
نصیحت های دشمن
از طرفی برای درمان برخی فشارهای روحی و روانی مانند استرس و..انجام این عمل زشت را مفید دانسته جوانان را به انجام آن تشویق می کنند و دید و شنیده شده برخی افراد در داخل کشور هم کورکورانه همین شیوه را برای درمان برخی بیماران توصیه می کنند .درحالیکه:
اولا یک انسان مؤمن و معتقد به خداوند این معیار و مبنای رفتارهایش را تنها ضرر جسمی نمی داند تا اگر عملی برای جسمش ضررنداشت پس جایز است وحتی مفید باشد بلکه مبنا در کنار رعایت سلامت جسم ،ضررهای خاص روحی و معنوی و اخروی است و یقینا دیدگاه فردی که برای اصول و مبانی دینی اسلام ارزشی قائل نیست هیچ اعتبار و ارزشی نخواهد داشت .
ثانیا براساس روایات خداوند درمان و شفا را در کار حرام قرار نمی دهد و اگر این عمل فوائدی دارد مضرات بی شماری هم دارد که نمی توان به آن تن داد به علاوه به تأکید همین کارشناسان همین فوائد احتمالی از راه های دیگری هم به دست می آید و ضرورتی برانجام این عمل حرام نیست .
ثالثا:همین کارشناسان و محققان غربی هم تأکید دارند بی ضرر بودن خود ارضایی مربوط به انجام موقت آن است نه تکرار و اعتیاد در انجام آن مشکلی که در غالب افراد مبتلا به این عمل زشت به وجود می آید و در این صورت نتیجه همان می شود که خود این جوانان به آن می رسند یعنی انواع و اقسام بیماری ها و ضعف های جسمی و روحی را در خود مشاهده می کنند و خود یقین دارند که اینها نتیجه خود ارضایی است .
در هر صورت اگر همه عالم و آدم تأکید کنند که این عمل بسیار خوب و مفید است اما برای یک مسلمان معتقد کلام امام صادق حجت است که فرمود :«خداوند با نظر رحمت به چنین فردی نمی نگرد.»و دوری از رحمت خدا یعنی عین جهنم!
به خدا نمی دانستیم!
یقینا این عمل از گناهان کبیره بوده و پس از انجام آن و خروج منی غسل بر انسان لازم می شود و اگر فردی ندانسته نماز و روزه هایش را در حال جنابت انجام داد باید مقداری از نمازها را که یقین دارد در این حال انجام داده قضا کند اما در مورد روزه قدری مسأله متفاوت است چون در بطلان روزه ماه رمضان علم به بقاء بر جنابت مبطل است یعنی شخصی با این که می داند باید غسل کند بدون غسل وارد روزه شود روزه او باطل است به همین خاطر وضعیت افراد قدری متفاوت خواهد شد چون ممکن است برخی جاهل قاصر باشند و برخی مقصر که توضیح آن در رساله ها آمده در هر حال توصیه می شود به خاطر اخلاقی که در نظر مراجع در این خصوص وجود دارد هر فردی که خدای نکرده دچار چنین مشکلی بوده و به رساله یا استفتائات مرجع خود مراجعه نمایید .
حسن ختام
این را عرض کردیم تا جوانی که زمینه ازدواج ندارد از خدا شاکی نباشد که چرا چنین حکم دشواری را برای او قرارداده در حالی کا امکان ازدواج را برایش فراهم نکرده است؛مطمئن باشید تقویت اراده و قدرت تسلط برتمایلات نفسانی و مبارزه با این دشمن درونی که جنگ بزرگ و جها اکبر خوانده شده مهم ترین راهکار رسیدن به آرامش و تعادل و رستگاری است والا بسیارند افرادی که انحرافات جنسی آنها پس از ازدواج نه تنها برطرف نشده بلکه چندین برابر هم شده است .
تنها این را بدانید که هزاران نفر با توکل به خدا و توسل به اولیاء او و تلاش و اراده از این آلودگی به کلی فاصله گرفتند و از طوفان شهوت و آلودگی به گناه پا بر ساحل تقوا و آرامش و پاکی گذاشتند . جوانی می گفت :چندین سال مبتلا به خود ارضایی بودم و نمی توانستم آن را ترک کنم تا اینکه از فردی شیندم که می گفت:«هر دست انسان 5انگشت دارد به نشانه 5تن آل عبا و 14بند دارد به نشانه 14معصوم »با شنیدن این تشبیه خیلی گریه کردم و با خود گفتم این دست من که نعمت خدا و نشانه و تذکره اولیاء اوست چرا باید در راه گناه به کار رود و با همین تلنگر به کلی خود ارضایی را رها کردم .
می بینید که با یک دست هم می توان کارهای بزرگی انجام داد .
«به امید پاکی و سربلندی همه جوانان وطن »
سایت راسخون
منابع :
1ـ وسائل الشیعه ،ح18،ص575
2ـ شهید دستغیب،گناهان کبیره ،ح 2ص331
3 ـ وسائل الشیعه ،ح14،ص268
4ـ مستدرک ،کتاب انکاح ،ص570
منبع : ماهنامه فرهنگی اجتماعی دیدار شماره
۹۲/۰۳/۰۹