چرا پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم با خدیجه سلام الله علیها ازدواج کرد؟
«با مراجعه به منابع معتبر اسلامی درمییابیم حضرت خدیجه سلام الله علیها بود که در آغاز به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم علاقهمند شد و با فرستادن واسطه به آن حضرت پیشنهاد ازدواج داد.(1) حتّی حاضر به تقبل مهریه در مال خود گشت.
ابن حجر ضمن تصریح به پیشنهاد حضرت خدیجه سلام الله علیها به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم برای ازدواج، علت رغبت
حضرت خدیجه سلام الله علیها به این ازدواج را اینگونه بیان میکند که: هنگامی که از «میسره» سرگذشت سفر جوان قریش را میپرسد، او کرامتهایی را که در طول سفر از حضرت دیده و آنچه را از راهب شام شنیده بود، برای او نقل میکند، حضرت خدیجه سلام الله علیها با شنیدن این سخنان، به ازدواج با محمد بن عبدالله رغبت پیدا کرده و برای ابراز این علاقه و پیشنهاد ازدواج، نفیسه خواهر یعلی بن امیه را نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم میفرستد.(2)
او همیشه آماده بود که حتی کوچکترین تمایلات حضرت را - که به زبان هم نمیآورد - به انجام رساند؛ چنان که وقتی دید حضرت به زید بن حارثه - که در آن هنگام به عنوان برده نزد حضرت خدیجه سلام الله علیها به سر میبرد - علاقه دارد، او را به حضرت رسول بخشید.(3)
بنابراین ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم با حضرت خدیجه سلام الله علیها به هیچ وجه به خاطر ثروت حضرت خدیجه سلام الله علیها نبوده است، چرا که این ازدواج به پیشنهاد حضرت خدیجه سلام الله علیها بوده است و در واقع به جهت کمالات انسانی و اخلاقی بود که در دو طرف وجود داشت که این معنی را میتوان از تعریفها و تمجیدهای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نسبت به خدیجه استفاده کرد. علاوه بر این ثروتمند بودن زن باعث نمیشود که ازدواج با او شایسته نباشد زیرا اوّلاً؛ ثروت در صورتی که از طریق مشروع به دست آمده باشد و در راه مشروع هم صرف شود مذموم نیست. ثانیاً؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم که با حضرت خدیجه سلام الله علیها ازدواج کرد از ثروت وی به طور کامل به نفع مستضعفان و بینوایان و در راه پیشرفت اسلام بهرهگیری نمود. بنابراین ازدواج با حضرت خدیجه سلام الله علیها گذشته از اینکه ازدواج با همسری شایسته بود موجبات پیشرفت اسلام را نیز فراهم آورد.
در ضمن ازدواج این دو بزرگوار براساس مشیّت پروردگار بوده، چنانچه مفسّرین در تفسیر آیه شریفه «وَ وَجَدَکَ عائلاً فَأَغنیَ»(4) گفتهاند خداوند میخواست به واسطه ثروت حضرت خدیجه سلام الله علیها پیامبر اکرم (صلی الله و آله وسلم) را یاری نماید و ثروت آن حضرت پشتوانه مادی برای تبلیغ اسلام قرار گیرد و حضرت ثروت خود را در اختیار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم قرار داد تا در راه دین اسلام خرج شود.(5)
پی نوشتها:
1. اسدالغابة، عزالدین بن الأثیر أبو الحسن علی بن محمد الجزری(م 630)، بیروت، دار الفکر، 1409/1989. ج1، ص23. الإصابة، ابن حجر العسقلانی (م 852)، تحقیق عادل احمد عبد الموجود و علی محمد معوض، بیروت، دارالکتب العلمیة، ط الأولی، 1415/1995. ج8، ص 99؛ إمتاعالأسماع، تقی الدین أحمد بن علی المقریزی (م 845)، تحقیق محمد عبد الحمید النمیسی، بیروت، دار الکتب العلمیة، ط الأولی، 1420/1999.ج1، ص 17؛ البدایة و النهایة، أبوالفداء اسماعیل بن عمر بن کثیر الدمشقی (م 774)، بیروت، دار الفکر، 1407/ 1986. ج2، ص 294. و ...
2. الاصابة، ج 8، ص 101.
3 . همان، ج 8، ص 102.
4. سوره ضحی، آیه 8.
5. علامه طباطبایی، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، ج20، ص524؛ الصحیح من سیره النبی الاعظم، ج 1، ص 119، چاپ جامعه مدرسین قم، سه مجلدی.
گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم