حلقه عشق

حلقه عشق
کلمات کلیدی

ویژه زوجین – طبق آیات و روایات

آموزش کامل شب زفاف

پاسخ جالب امام(ره) به سوالی درباره تعدد زوجات

اخلاق؛ گمشده خانواده مدرن

چگونه آبروداری کنیم؟

احساسات همسرتان را بفهمید

شوهرم را عوض کردم

زندگی ام عوض نشد

چرا امام با خانواده به کربلا رفت؟

عطر حسین (علیه السلام) در متن زندگی

سفارشات امام حسین علیه السلام برای زندگی زناشویی

چگونه کودکانمان را با پیام غدیر آشنا کنیم؟

عیدغدیر مبارک

قربانی کردن ؛ عبور از تردید

سالروزشهادت امام باقرعلیه السلام

مادران شیرده گوشت گوساله نخورند

در این عروسی فاقد هرگونه زینتی باشید+عکس

دل تان گنجشکی نباشد

ناگفته‌های زندگی شهیدباهنروشهید رجایی از زبان همسر

خرافه‌هایی که مانع فرزندآوری خانواده‌های ایرانی شده است

ایران شدیدترین روند کاهش نرخ باروری در جهان را دارد

زوج‌های جوان به‌جای وام ۳ میلیونی تسهیلات ۱۰ میلیونی دریافت کنند

«میم» تضمین کننده یک ازدواج موفق

میزان فطریه و کفاره چقدر است+پاسخ مراجع تقلید

شمه ای از اخلاق معاشرت

عید فطر و نقش آن در تحولات فردی و اجتماعی

زن ندهید

به جوان بی ‎نماز

ملاک هایی برای ازدواج دختران

چرا پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم با خدیجهسلام الله علیها ازدواج کرد؟

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۱۲:۴۸ - پوریا قلعه
    ممنون

بیماری خاموش

پنجشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۲۰ ب.ظ
بنام خالق عشق

بیماری خاموش

همه چیز درباره خود ارضایی

خود ارضایی

داستان انحرافات جنسی بواسطه فرهنگ منحط غربی و فاصله گرفتن این جوامع از آموزه های آسمانی و اصول اخلاقی و انسانی به یکی از مهم ترین چالش های آنان امروز تبدیل شده تا جایی که خود غربی ها و متولیان امور اجتماعی را در این کشورها به وحشت انداخته .

با تحقیقی اجمالی لااقل ده ها مورد انجراف جنسی در بین جوامع مختلف قابل شناسایی است که هر چند بسیاری از آنها در کشورهایی مانند ایران زمینه بروز و ظهور ندارد اما برخی از آنها متأسفانه ربطی به فرهنگ و ملیت خاصی نداشته و در همه جا شایع و رایج است و در این میان یکی از بارزترین و شایع ترین انحرافات جنسی مسأله خود ارضایی است .
خود ارضایی که در عربی با تعابیری نظیر استمناء، استشهاء خصخصه از آن یاد می شود یکی از شایع ترین انحرافات جنسی در بین ملت های گوناگون از گذشته های دور تا کنون بوده که تقریبا در بین اکثر مذاهب و قومیت ها نیز عملی مذموم و ناپسند شمرده می شد و کماکان نیز تا حد زیادی عمل قبیح و مذمومی محسوب می شود .

صد در صد حرام

همان طور که می دانید مسأله خود ارضایی از زوایای گوناگونی همچون آثار جسمی،تبعات روحی مشکلات خانوادگی و اجتماعی و...مورد بررسی کارشناسان مربوطه قرار گرفته است اما یک جنبه مهم در این مسأله بررسی فقهی و نگاه دقیق شرعی به این مورد خاص است .
از آنجا که مسأله خود ارضایی معمولا امری مخفی و شخصی است و غالب مبتلایان به هیچ وجه تمایل به ابراز و بیان آن ندارند زوایای گوناگون این امر از جمله احکام شرعی آن هم کمتر به گو ش افراد می رسد و بسیاری از مبتلایان به این عارضه خطرناک متوجه آثار و تبعات منفی دینی آن نیستند .
مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که «استمناء»از نظر همه مراجع حرام و در زمره گناهان کبیره محسوب می شود برخی افراد اشکال می کنند که اگر استمناءحرام است پس چرا در رساله های توضیح المسائل حرمت آن ذکر نشده ؟جواب این سؤال روشن است !زیرا رساله توضیح المسائل تنها به ذکر بخشی از احکام پرداخته و بسیاری از مسائل از جمله مسائل جدید در این رساله ها نیامده بلکه در کتاب های استفتائات که از طرف مراجع چاپ می شود به آنها اشاره می شود .
به علاوه اکثر نظارت مراجع در کتاب های علمی آنها که مبسوط تر و دقیق تر از رساله های فارسی است ذکر می شود و در این کتاب ها حرمت استمناء ذکرشده به علاوه چنانکه گفتیم در کتاب های استفتاء و برخی رساله های فارسی هم ضمن بیان احکام روزه به حرمت این عمل اشاره شده است .

حرا م از همه رقم !

عمل خودارضایی یا اسمتناءممکن است به شکل های متفاوتی صورت بگیرد اما آنچه مسلم است نفس این عمل یعنی انجام هر کاری که به انزال منی یا به وجود آمدن حالت تخلیه شهوانی منجر شود حرام است به هر صورتی و در هر شرایطی حتی اگر قرار گرفتن در یک موقعیت تحریکی خاص یا صحبت کردن با یک نامحرم یا دیدن یک عکس یا فیلم و یا خواندن یک کتاب منجر به ایجاد این حالت در فرد شود انجام این کار مصداق استمناء و حرام خواهد بود .
در واقع در حرمت این عمل نتیجه ایجاد شده مورد توجه است نه راهکار به دست آمدن این نتیجه به همین خاطر هر عمل اختیاری که منجر به ایجاد این نتیجه شود حرام خواهد بود . حتی اگر این عمل فکر کردن یا تخیل کردن برخی صحنه ها باشد . ناگفته نماند حالت های ایجاد شده در مردان و زنان در ا نجام این عمل حرام ممکن است متفاوت باشد اما این تفاوت حالت مانع از حرام بودن این عمل نمی شود .
نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که حتی اگر این عمل و دست ورزی با اندام تناسلی به انزال منی هم منجر نشود (چنانکه در مورد زنان غالبا همین طور است )اما نفس این شکل لذت بردن از خود به تأکید مراجعی مانند آیت الله بهجت ،مقام معظم رهبری،آیت الله فاضل ...به خودی خود حرام است .

استثنائی در کارنیست؟

در اکثر احکام شرعی ما موارد استثنائی و اضطراری پیش بینی شده یعنی در موارد ویژه و آن هم با رعایت احکام ترخیص هایی داده شده اما باید توجه دشت که منظور از وضعیت اضطراری این نیست که اگر جوانی خود را در فشار جنسی ببیند و برای خود مجوز انجام عمل شنیع خود ارضایی را صادر کند . حتی سؤالی که از برخی از مراجع در مورد جواز استمناءبرای نمونه گیری در آزمایشگاه های تشخیص و درمان ناباروری شده ایشان حتی این موارد را از نوع ضرورتی که مجوز حل شدن این عمل حرام باشد ندانسته اند .
در نتیجه می توان فهمید مسأله اضطرار و اجبار در این مورد تا چه حد خاص و ویژه است فرض کنید فردی دچار بیماری صعب العلاجی باشد که درمان و به دست آوردن سلامت متوقف بر انجام آزمایش بر روی اسپرم باشد. امکان نمونه گیری بدون استمناءحرام هم وجود نداشته باشد .

بد بدتر ؟!

همین جا لازم است به یک نکته مهم اشاره کنیم و آن اینکه بعضی افراد گمان می کنند استمناء و خود ارضایی راهی برای مبتلا نشدن به رفتار های پر خطرتر و پرمفسده تری مانند رابطه نامشروع است و اگر فردی خود را مخیر بین آلودگی به زنا یا لواط و یا خود ارضایی ببیند خیال می کنند. بهتر است خود ارضایی کند و بین بد و بدتر بد را برگزیند . و به خیال این که این از چاله به چاه می افتند شاید هم از چاه به دره!یک راه حل محسوب می شود !
اتفاقا همین سؤال از برخی مراجع هم شده که اگر خود ارضایی مانع آلوده شدن به گناهان بزرگ تر است می توان از باب دفع افسد به فاسد آن را انجام داد؟ایشان پاسخ دادند :«برای ترک یک گناه نمی توان به گناه دیگری پناه برد.»

ما نمی گوییم

جالب اینجاست که نظیر همین سؤال از معصومین علیهم السلام هم شده و سائل تلاش کرده به نوعی کوچک بودن گناه استمناء را در برابر زنا از زبان امام صادق عیه السلام تأیید کند که حضرت از بیان این مطلب خودداری فرمودند بد نیست برخی از این روایات را مرور کنیم.
از امام صادق علیه السلام در مورد استمناءپرسیدند حضرت فرمودند :«گناه بزرگی است که خداوند در قرآن از آن نهی فرموده است . استمناء کننده مثل این است که با خودش نکاح (زنا )کرده باشد اگر کسی را که چنین کاری می کند بشناسم با او هم غذا نخواهم شد.»
راوی از امام پرسید:گناه زنا بزرگ تر است یا استمناء؟حضرت فرمودند :«استمناءگناه بزرگی است »
امام صادق در جای دیگر فرمودند :«خداوند با نظر رحمت به استمناءکننده نمی نگرد »و رسول خدا نیز :«هر کس شهوتش را با دست دفع کند مورد لعنت و نفرت خداوند است
به علاوه در برخی روایات دیگر این عمل فاحشه و حتی نوعی زنا خوانده شده در نتیجه سادگی است که فردی گناه این عمل را خفیف و سبک بشمارد به علاوه اصولا از نظر علمای اخلاق گناهی به نام صغیره وجود ندارد و همه گناهان کبیره هستند و همچنین مشکل خطرناکی که در گناه خودارضایی وجوددارد آن است که فرد آن را کم ارزش تلقی کرده نسبت به انجام آن بی تفاوت می شود همچنین به انجام آن اعتیاد پیدا می کند که خود این اصرار برگناه و کم اهمیت تلقی کردن آن بسیار خطرناک است .

نصیحت های دشمن

متأسفانه در سال های اخیر در فضای اینترنت و فضاهای مشابه تلاش زیادی شده که خود ارضایی عمل کاملا طبیعی ،انسانی و قابل قبول تلقی شود حتی برخی مراکز پزشکی غربی و متأسفانه مقلدین داخلی آنها تأکید می کنند که برای خود ارضایی هیچ ضرر شناخته شده ای به اثبات نرسیده است.
از طرفی برای درمان برخی فشارهای روحی و روانی مانند استرس و..انجام این عمل زشت را مفید دانسته جوانان را به انجام آن تشویق می کنند و دید و شنیده شده برخی افراد در داخل کشور هم کورکورانه همین شیوه را برای درمان برخی بیماران توصیه می کنند .درحالیکه:
اولا یک انسان مؤمن و معتقد به خداوند این معیار و مبنای رفتارهایش را تنها ضرر جسمی نمی داند تا اگر عملی برای جسمش ضررنداشت پس جایز است وحتی مفید باشد بلکه مبنا در کنار رعایت سلامت جسم ،ضررهای خاص روحی و معنوی و اخروی است و یقینا دیدگاه فردی که برای اصول و مبانی دینی اسلام ارزشی قائل نیست هیچ اعتبار و ارزشی نخواهد داشت .
ثانیا براساس روایات خداوند درمان و شفا را در کار حرام قرار نمی دهد و اگر این عمل فوائدی دارد مضرات بی شماری هم دارد که نمی توان به آن تن داد به علاوه به تأکید همین کارشناسان همین فوائد احتمالی از راه های دیگری هم به دست می آید و ضرورتی برانجام این عمل حرام نیست .
ثالثا:همین کارشناسان و محققان غربی هم تأکید دارند بی ضرر بودن خود ارضایی مربوط به انجام موقت آن است نه تکرار و اعتیاد در انجام آن مشکلی که در غالب افراد مبتلا به این عمل زشت به وجود می آید و در این صورت نتیجه همان می شود که خود این جوانان به آن می رسند یعنی انواع و اقسام بیماری ها و ضعف های جسمی و روحی را در خود مشاهده می کنند و خود یقین دارند که اینها نتیجه خود ارضایی است .
در هر صورت اگر همه عالم و آدم تأکید کنند که این عمل بسیار خوب و مفید است اما برای یک مسلمان معتقد کلام امام صادق حجت است که فرمود :«خداوند با نظر رحمت به چنین فردی نمی نگرد.»و دوری از رحمت خدا یعنی عین جهنم!

به خدا نمی دانستیم!

اما تکلیف جوانانی که به خاطر یک اشتباه یا یک دوستی نامناسب با این عمل زشت آشنا شده و به آن مبتلا شده اند چیست؟ در حالیکه تا مدت ها پس از انجام این عمل از گناه بودن آن و لزوم غسل و...مطلع نبودند .
یقینا این عمل از گناهان کبیره بوده و پس از انجام آن و خروج منی غسل بر انسان لازم می شود و اگر فردی ندانسته نماز و روزه هایش را در حال جنابت انجام داد باید مقداری از نمازها را که یقین دارد در این حال انجام داده قضا کند اما در مورد روزه قدری مسأله متفاوت است چون در بطلان روزه ماه رمضان علم به بقاء بر جنابت مبطل است یعنی شخصی با این که می داند باید غسل کند بدون غسل وارد روزه شود روزه او باطل است به همین خاطر وضعیت افراد قدری متفاوت خواهد شد چون ممکن است برخی جاهل قاصر باشند و برخی مقصر که توضیح آن در رساله ها آمده در هر حال توصیه می شود به خاطر اخلاقی که در نظر مراجع در این خصوص وجود دارد هر فردی که خدای نکرده دچار چنین مشکلی بوده و به رساله یا استفتائات مرجع خود مراجعه نمایید .

حسن ختام

کلام آخر هم این که دست عزیز!هر چند ازدواج بهترین راه کار برای جلوگیری از انحرافات جنسی معرفی می شود اما یقین بدانید که اگر انسان به دنبال تقوا و تهذیب نفس نباشد حتی پس از ازدواج هم گرفتار انواع آلودگی های جنسی خواهد بود .
این را عرض کردیم تا جوانی که زمینه ازدواج ندارد از خدا شاکی نباشد که چرا چنین حکم دشواری را برای او قرارداده در حالی کا امکان ازدواج را برایش فراهم نکرده است؛مطمئن باشید تقویت اراده و قدرت تسلط برتمایلات نفسانی و مبارزه با این دشمن درونی که جنگ بزرگ و جها اکبر خوانده شده مهم ترین راهکار رسیدن به آرامش و تعادل و رستگاری است والا بسیارند افرادی که انحرافات جنسی آنها پس از ازدواج نه تنها برطرف نشده بلکه چندین برابر هم شده است .
تنها این را بدانید که هزاران نفر با توکل به خدا و توسل به اولیاء او و تلاش و اراده از این آلودگی به کلی فاصله گرفتند و از طوفان شهوت و آلودگی به گناه پا بر ساحل تقوا و آرامش و پاکی گذاشتند . جوانی می گفت :چندین سال مبتلا به خود ارضایی بودم و نمی توانستم آن را ترک کنم تا اینکه از فردی شیندم که می گفت:«هر دست انسان 5انگشت دارد به نشانه 5تن آل عبا و 14بند دارد به نشانه 14معصوم »با شنیدن این تشبیه خیلی گریه کردم و با خود گفتم این دست من که نعمت خدا و نشانه و تذکره اولیاء اوست چرا باید در راه گناه به کار رود و با همین تلنگر به کلی خود ارضایی را رها کردم .
می بینید که با یک دست هم می توان کارهای بزرگی انجام داد .
«به امید پاکی و سربلندی همه جوانان وطن »
سایت راسخون
منابع :
1ـ وسائل الشیعه ،ح18،ص575
2ـ شهید دستغیب،گناهان کبیره ،ح 2ص331
3 ـ وسائل الشیعه ،ح14،ص268
4ـ مستدرک ،کتاب انکاح ،ص570
منبع : ماهنامه فرهنگی اجتماعی دیدار شماره
۹۲/۰۳/۰۹
حلقه وصل/ مجتبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی