حلقه عشق

حلقه عشق
کلمات کلیدی

ویژه زوجین – طبق آیات و روایات

آموزش کامل شب زفاف

پاسخ جالب امام(ره) به سوالی درباره تعدد زوجات

اخلاق؛ گمشده خانواده مدرن

چگونه آبروداری کنیم؟

احساسات همسرتان را بفهمید

شوهرم را عوض کردم

زندگی ام عوض نشد

چرا امام با خانواده به کربلا رفت؟

عطر حسین (علیه السلام) در متن زندگی

سفارشات امام حسین علیه السلام برای زندگی زناشویی

چگونه کودکانمان را با پیام غدیر آشنا کنیم؟

عیدغدیر مبارک

قربانی کردن ؛ عبور از تردید

سالروزشهادت امام باقرعلیه السلام

مادران شیرده گوشت گوساله نخورند

در این عروسی فاقد هرگونه زینتی باشید+عکس

دل تان گنجشکی نباشد

ناگفته‌های زندگی شهیدباهنروشهید رجایی از زبان همسر

خرافه‌هایی که مانع فرزندآوری خانواده‌های ایرانی شده است

ایران شدیدترین روند کاهش نرخ باروری در جهان را دارد

زوج‌های جوان به‌جای وام ۳ میلیونی تسهیلات ۱۰ میلیونی دریافت کنند

«میم» تضمین کننده یک ازدواج موفق

میزان فطریه و کفاره چقدر است+پاسخ مراجع تقلید

شمه ای از اخلاق معاشرت

عید فطر و نقش آن در تحولات فردی و اجتماعی

زن ندهید

به جوان بی ‎نماز

ملاک هایی برای ازدواج دختران

چرا پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم با خدیجهسلام الله علیها ازدواج کرد؟

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۱۲:۴۸ - پوریا قلعه
    ممنون
بنام خالق عشق

عزاداری محرم

شما به عنوان خانم و مادر خانه چه تصمیمی برای حال و هوای خانه و خانواده دارید؟ آیا دل تان می خواهد کار متفاوتی نسبت به محرم سال های گذشته انجام بدهید؟

محرم از راه می رسد و هرکسی می خواهد به اندازه توانایی و میزان عشق و ارادت خود به امام حسین (علیه السلام) در عزاداری او شریک باشد. آیا با خودتان فکر کرده اید که با توجه به امکانات و شرایط شما و خانه تان چه برنامه ای می توانید داشته باشید؟ پیشنهادهای ما را بخوانید و کمی درباره اجرایی کردن آنها با خودتان فکر کنید.

کتیبه های سیاه

اولین چیزی که خانه را برای محرم مهیا می کند و رنگ و بوی عزای امام حسین(علیه السلام) به آن می دهد کتیبه های چاپی و پرچم هایی است که این روزها به وفور در مغازه های سطح شهر پیدا می شود. یک قسمت از خانه را به نصب این کتیبه ها اختصاص دهید. حتما لازم نیست کتیبه های ویژه بخرید و پولی صرف این کار کنید. گوشه و کنار خانه و طبقه های کمد را بگردید حتما پارچه سیاه پیدا می کنید. از همین پارچه های سیاه استفاده کنید. روی پرده های سفید حریر را می توانید با یک تکه پارچه سیاه بپوشانید. برای این کار فقط به چند عدد سوزن ته گرد نیاز دارید. گوشه های پارچه مشکی را به آرامی با سوزن ته گرد به پرده های خانه نصب کنید. در این صورت دیوارهای خانه هم آسیب نمی بیند. می توانید از اتاق فرزندانتان هم استفاده کنید و با کمک خودشان پرچمی را روی یکی از دیوارها نصب کنید. فضای بیرون از خانه را هم از دست ندهید. یک تکه پارچه مشکی یا پرچم را به وسیله یک چوب آماده کنید و به کمک طناب به میله های تراس یا بالکن آویزان کنید. اگر تراس ندارید پرچم را از پنجره آویزان کنید. می توانید بالای در ورودی حیاط هم آن را نصب کنید. با این کار فضای محله خود را هم محرمی می کنید.

بچه های فعال

شما به عنوان مادر خانه باید طوری برنامه های درون خانه را مدیریت کنید که در ایام محرم روال عادی زندگی روزمره تان زیادی تغییر نکند. چون مدرسه ها به تازگی باز شده اند و این روزها برای بچه ها ایام مهمی است

نذری ها از قدیم پای ثابت عزاداری ها بوده اند. می توانید با موادی که در آشپزخانه دارید نذری هایی مانند حلوا، شله زرد و آش درست کنید و از بچه ها بخواهید آنها را به در خانه همسایه ها ببرند. با همین کارهای ساده می توانید شور استقبال از محرم را در آنها زنده کنید. اما اگر کمی خلاقیت به خرج بدهید می بینید که می شود بچه های خانه خود یا حتی فرزندان همسایه ها را بیشتر با فضای محرم درگیر کنید تا نتیجه اثرگذارتری بگیرید. می توانید از بچه ها بخواهید به کمک دوستان شان یک نذری ساده آماده کنند. مواد و وسایل اولیه نذری را برای بچه ها مهیا کنید و در اختیار آنها بگذارید. برای مثال ساندویچ نان و پنیر و سبزی، خرمایی که با گردو پر شده یا حتی شیرگرم و شیرکاکائو، نذری های خوبی هستند که می توانید به کمک بچه ها آنها را تهیه و پخش کنید.

زیارت عاشورای خانوادگی

سعی کنید در ایام محرم برای خانواده خود برنامه ویژه ای داشته باشید. این برنامه ویژه می تواند یک کار هماهنگ خانوادگی باشد که حداکثر روزی 15دقیقه وقت بگیرد اما مستمر بودن این برنامه اثرگذاری خاص خودش را دارد. چند دقیقه در روز را به خواندن زیارت عاشورا یا ذکر مصیبتی در خانه اختصاص بدهید. به عنوان مثال می توانید شب ها دور هم جمع شوید و از پدر خانواده بخواهید که زیارت عاشورا را بخواند و بقیه او را همراهی کنند. یادتان باشد که در این چند دقیقه، تماشای تلویزیون و آشپزی و موبایل بازی ممنوع است.

شام را آماده کنید

شما به عنوان مادر خانه باید طوری برنامه های درون خانه را مدیریت کنید که در ایام محرم روال عادی زندگی روزمره تان زیادی تغییر نکند. چون مدرسه ها به تازگی باز شده اند و این روزها برای بچه ها ایام مهمی است بنابراین شما باید کمی بیشتر از قبل به برنامه ریزی پایبند باشید و حواس تان به همه چیز باشد. از ظهر و بعد از صرف ناهار به فکر شام باشید و مقدمات آن را مهیا کنید تا وقتی از هیئت برمی گردید زمان زیادی صرف آماده کردن شام نکنید. درس و مشق بچه ها را هم کنترل و مدیریت کنید که زودتر تمام شود تا بدون استرس و دغدغه به هیئت بروید.

نذری های کوچک در ایام محرم

یک تکه پارچه مشکی یا پرچم را به وسیله یک چوب آماده کنید و به کمک طناب به میله های تراس یا بالکن آویزان کنید. اگر تراس ندارید پرچم را از پنجره آویزان کنید. می توانید بالای در ورودی حیاط هم آن را نصب کنید. با این کار فضای محله خود را هم محرمی می کنید

خرما، مرسوم ترین و راحت ترین خوراکی برای نذری دادن در ایام محرم است. در هیئت ها تعارف کردن یک خرمای مغزدار خوشمزه به خیلی ها می چسبد. هسته خرما را در بیاورید و درون آن یک تکه مغزگردو بگذارید. البته لازم نیست دوباره لای خرما را ببندید. می توانید از کاغذ شیرینی های کوچک که به اصطلاح به آن کاغذ کپسول می گویند استفاده کنید؛ هر خرما را درون یک کاغذ بگذارید.

لقمه های کوچک نذری

برای درست کردن لقمه های تک نفره، می توانید از هر نانی استفاده کنید. از نان سنگک گرفته تا نان باگت های سایز کوچک. نان ها را حداقل به تکه های 25در 20سانتی متر برش بزنید. اگر از روز قبل سر راهتان بساط سبزی فروشی دیدید، دسته های کوچک سبزی را که به راحتی قابل پاک کردن است، بخرید. حتما لقمه ها نذری را تا قبل از اذان مغرب آنها را آماده کنید، تا به موقع در مراسم پخش شود.
یادتان باشد ثواب خیرات تان را به روح همه پیامبران و معصومین و اموات هدیه کنید.



منبع: همشهری دو - مریم حدادی
فراوری:ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
۹۷/۰۶/۲۰
حلقه وصل/ مجتبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی